Zrušení zadávacího řízení na poskytovatele zdravotní péče v Českém Brodě

2. řádné zasedání zastupitelstva města, konané dne 3. 12. 2014

Zrušení zadávacího řízení na poskytovatele zdravotní péče v Českém Brodě, Žižkova 282, Zrušení záměru na prodej pozemku včetně budovy rozestavěné polikliniky (RM 400/2014), Zrušení usnesení RM č. 408/2014 ve věci Vyhlášení záměru na budoucí pronájem prostorů v areálu nemocnice Český Brod, Příprava nového zadávacího řízení na poskytovatele zdravotní péče v Českém Brodě, Žižkova 282 včetně pronájmu příslušných nebytových prostor areálu nemocnice s poliklinikou města Český Brod

 

Obsah materiálu: Návrh usnesení; Důvodová zpráva;

Usnesením rady města č. 143/2014 ze dne 16. 4. 2014 byla dána výpověď smlouvy o nájmu nebytových prostor ev. č. 16/2007/OSM společnosti Českobrodská nemocnice, s.r.o.

V souladu s usnesením zastupitelstva města č. 37/2014 vyhlásila rada města usnesením č. 234/2014 ze dne 9. 7. 2014 Zadávací řízení na poskytovatele zdravotní péče v Českém Brodě, Žižkova 282 s termínem přijímání nabídek do 29. 8. 2014 do 10:00 hod.

Zastupitelstvo města usnesením č. 58/2014 ze dne 24. 9. 2014, v souladu s usnesením Rady města č. 346/2014 ze dne 17. 9. 2014, schválilo vítěze zadávacího řízení na poskytovatele zdravotní péče v Českém Brodě, Žižkova 282, společnost Nemocnice Český Brod s.r.o., Kartouzská 6, 150 98 Praha 5, IČ: 27161838.

Usnesením rady města č. 408/2014 ze dne 12. 11. 2014 byl vyhlášen záměr na budoucí pronájem prostorů v areálu nemocnice Český Brod. Zároveň tímto usnesením bylo zrušeno usnesení rady města č. 366/2014 ze dne 1. 10. 2014 ve stejné věci – lišilo se v tom, že obsahovalo cenu na pronájem prostor a byl rozdíl v pronajímaných garážích.

V celém průběhu evidujeme zejména tato pochybení:

  1. Chyby v zadávací dokumentaci

o   Nebylo uvedeno, dle jakého zákona bylo vedeno toto zadávací řízení;

o   ze zadávací dokumentace se uchazeč dozvěděl pouze lékařské obory, které mají být provozovány bez podrobností požadovaného rozsahu (např. uvedení aktuálního počtu lůžek, požadavek na ordinační hodiny, apod.). Zásadní pochybení zadavatele, který definoval předmět zadávacího řízení nejednoznačně. Případní uchazeči nemohli objektivně zpracovat nabídku.

o   zadávací řízení bylo pořádáno formou výzvy více zájemcům – chybí evidence, komu byly výzvy adresovány, dle našich informací nedošlo k otevřenému zveřejnění (věstník veřejných zakázek, zdravotnické noviny apod.) – tím se výrazně snížil okruh možných uchazečů – podezření na porušení § 6 odst. 1 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách. Jedná se o omezení přístupu uchazečů k tomuto zadávacímu řízení;

o   nezávislý uchazeč se nijak nedozvěděl, jaké prostory budou k dispozici pro jeho činnost – součástí zadávací dokumentace jsou skoro kompletní prostory areálu nemocnice s poliklinikou a nijak z nich není zřejmé, které prostory jsou dále pronajaté. Příloha 1 Struktura nájemného nijak nezávislému uchazeči neřekla, jak velké prostory bude mít k dispozici, chyběla zcela možnost prohlídky prostor, kde by poskytovatel zdravotní péče měl činit. Chybí informace o disponibilním movitém majetku. – podezření na porušení § 6 odst. 1 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách;

o   ze zadávací dokumentace není zřejmé, vyjma možné domněnky z přehledu dluhu o úhradě vody, jaké energie jsou pro poskytovatele k dispozici a jak je to s jejich úhradou,

o   z odstavce Cenová nabídka není pro nezávislého uchazeče zřejmé, kdo je současný provozovatel a jaký je očekávatelný dluh provozovatele ke dni převodu zdravotní péče;

o   zadávací dokumentace umožnila účast ve výběrovém řízení „garážové firmě“ – s.r.o. s kapitálem 200 000 Kč tj. naprosto neodpovídající rozsahu požadovaných činností – tím chybí jakákoliv možnost domáhat se v případě budoucích problému požadovaného finančního plnění;

o   v požadovaných kvalifikačních předpokladech chybí požadavek na prokázání stávající činnosti v požadované ambulantní zdravotní péči (požadavek je pouze na doložení rozhodnutí o stávající registraci zdravotnického zařízení v požadovaném rozsahu činností lůžkové zdravotní péče).

  1. V otevírání obálek:

o   chybí naplnění povinností ve smyslu § 71 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách – např. sdělení uchazečům termínu otevírání obálek, umožnění účasti uchazečům části otevírání obálek apod.;

o   neustanovením náhradníků nebyla určená komise kompletní;

o   byly uznány kvalifikační předpoklady uchazeče, který svou kvalifikaci doložil z dokumentů jiných právnických osob, přičemž chybí vzájemné smluvní ujednání o subdodavatelích a jejich odpovědnosti za plnění;

o   nestandardní je situace, kdy všechny nabídky jsou doručeny osobně do podatelny města, ale nemají posloupnost čísel jednacích s časem podání uvedeným na obálkách.

o   dle zákona měli být doručené nabídky otevírány bezprostředně po ukončení lhůty pro podání nabídek.

o   uchazeči nebyli informováni o termínu otevírání obálek a nemohli se zúčastnit tohoto otevírání obálek.

o   v protokolu o otevírání nabídek je uvedeno 11 členů komise při otevírání, prohlášení o nepodjatosti je pouze 9

o    zadavatel vyzval k doplnění nabídky firmu č. 4, měl ji však vyřadit nebo vyzvat i ostatní k doplnění nabídky. Zadavatel tak porušil zásadu rovného zacházení a diskriminoval uchazeče;

  1. V hodnocení nabídek:

o   chybné hodnocení cenových nabídek – dle zadávací dokumentace se měla hodnotit nabídka v % za hodnotu převodu pohledávek ne podle nabízené ceny dle aktuální výše pohledávky;

o   z protokolu není zřejmé, dle čeho komise rozhodla o počtu bodů za platební podmínky a garance zajištění struktury, dostupnosti a kvality lůžkové zdravotní péče.

o   již v zadávací dokumentaci měla být vymezena kritéria a postup, kterým budou nabídky posuzovány a hodnoceny. Nabídky nemohly být objektivně posouzeny;

  1. V záměru prodeje pozemku včetně budovy rozestavěné polikliniky

o   prodej pozemku je pro město krajně finančně nevýhodné (finanční prostředky za prodej by nebyly příjmem města a město by navíc muselo odvést další finanční prostředky);

o   prodej pozemku uprostřed areálu nemocnice zabrání budoucím možnostem města komplexně vyřešit budoucnost celého areálu – město by nijak nemohlo ovlivnit další využití prodávaného pozemku;

o   opět jsou nedostatky v transparentnosti: uchazeči není poskytnuta žádná informace o možných omezeních s nakládáním pozemku.

Z výše uvedených důvodů navrhujeme zrušení zadávacího řízení na poskytovatele zdravotní péče, zrušení záměru na pronájem nebytových prostor v areálu nemocnice, zrušení záměru na prodej pozemku včetně budovy rozestavěné polikliniky a požadujeme přípravu nového zadávacího řízení, které bude obsahovat poskytovatele zdravotní péče včetně pronájmu prostorů v areálu nemocnice Český Brod, nebude obsahovat chyby výše uvedené a nebude řešit postoupení pohledávek, jelikož v něm je riziko připravení města o možnost dobytí pohledávek (v současnosti majitel společnosti Českobrodská nemocnice s.r.o. zaplatí v nejhorším případě 1 000 000 Kč; výherce zadávacího řízení Nemocnice Český Brod s.r.o. převezme všechny pohledávky a v nejhorším případě zaplatí pouze 200 000 Kč). Je nezbytné připomenout, že zastupitelé jsou odpovědní za nakládání s majetkem města. Navrhujeme, aby nové zadávací řízení v sobě obsahovalo i pronájem rozestavěné polikliniky, přičemž by zadávací dokumentace měla obsahovat následující principy:

  • doba smluvního vztahu 10 let; v případě bezdlužnosti vůči městu, dodavatelům energií a dalším subjektům v souvislosti s předmětem plnění automatické prodloužení o dalších 10 let;
  • princip záruky města Český Brod, že veškeré nájemné bude zpětně financováno do areálu nemocnice s poliklinikou – město nemá potřebu na nemocnici vydělávat, potřebuje, aby získané prostředky investoval do svého majetku;
  • požadavek na předložení vize využití všech pronajímaných prostor (při plnění podmínek smlouvy, kterou získalo město Český Brod nemovitosti do svého vlastnictví);
  • princip % zvýšení nájemného při snižování současných služeb aktuálního poskytovatele zdravotní péče dle smlouvy o poskytování a úhradě zdravotních služeb mezi Všeobecnou zdravotní pojišťovnou České republiky – snaha motivovat nového provozovatele k dobrému vztahu s pojišťovnami;

Samostatně žádáme řešit vymáhání pohledávek po současném poskytovateli zdravotní péče a po nájemci nebytových prostor (v předešlé činnosti města jsou spojovány pohledávky ve spojitosti se zadávacím řízením na poskytovatele zdravotní péče a s pronájmem nemovitostí v areálu nemocnice s poliklinikou).

Požadujeme svolání zastupitelstva města v prvním týdnu ledna 2015 s úkolem předložení nové zadávací dokumentace.

 Zpracovatel:            Bc. Metoděj Málek

Město Český Brod

Zastupitelstvo města

USNESENÍ

Návrh ze dne 3.12.2014

Zrušení zadávacího řízení na poskytovatele zdravotní péče v Českém Brodě, Žižkova 282, Zrušení záměru na prodej pozemku včetně budovy rozestavěné polikliniky (RM 400/2014), Zrušení usnesení RM č. 408/2014 ve věci Vyhlášení záměru na budoucí pronájem prostorů v areálu nemocnice Český Brod, Příprava nového zadávacího řízení na poskytovatele zdravotní péče v Českém Brodě, Žižkova 282 včetně pronájmu příslušných nebytových prostor areálu nemocnice s poliklinikou města Český Brod

Zastupitelstvo města

1)      R u š í

zadávací řízení na poskytovatele zdravotní péče v Českém Brodě, Žižkova 282

2)      U k l á d á  r a d ě  m ě s t a  z r u š i t

záměr na prodej pozemku včetně budovy rozestavěné polikliniky (vyhlášeno usnesením č. 400/2014)

3)      U k l á d á  r a d ě  m ě s t a  z r u š i t

Vyhlášení záměru na budoucí pronájem prostorů v areálu nemocnice Český Brod (vyhlášeno usnesením č. 408/2014)

4)      U k l á d á  s t a r o s t o v i  m ě s t a

Přípravu nového zadávacího řízení na poskytovatele zdravotní péče v Českém Brodě, Žižkova 282 včetně pronájmu příslušných nebytových prostor areálu nemocnice s poliklinikou města Český Brod.