Areál ZZN a parkovací dům

Zastupitelstvo města dne 13. 12. 2017 odhlasovalo těsnou většinou 11 hlasů koupi areálu ZZN za 15 mil korun. Pan starosta (ODS) s panem druhým místostarostou (TOP 09) tvrdě obhajovali koupi tohoto bývalého zemědělského areálu, kterému dominuje obří silo. Majitel ZZN Polabí, a.s. nabídl areál městu údajně za velmi výhodnou cenu.

Koupit strategický areál téměř v centru města je bezpochyby dobrá věc, ale mohli jsme si to v současné finanční situaci dovolit a víme, co s ním? Obzvlášť v době, kdy musíme vystavět novou „školku u letadla“, je třeba přivést dostatek kvalitní vody do města, jsou nutné investice do dopravní infrastruktury, občané volají po některých základních službách, které v Brodě chybí…

Navíc se ukázalo, že výhodná koupě pro město to úplně není. Podle objektivního znaleckého posudku je tržní cena areálu 11,6 milionu korun. I přesto, že se město musí chovat jako řádný hospodář, areál jsme koupili za 15 miliónů (výběr z posudku na přiložených obrazcích). Za město o ceně vyjednával pan starosta. Proti byli i mnozí koaliční zastupitelé, neboť v koupi rovněž viděli plýtvání veřejnými prostředky.

V červnu jsme navrhovali, že účinným řešením problémů s parkováním na Škvárovně by byla výstavba parkovacího domu. Nyní vidíme, že ODS a TOP 09 mají ve volebním programu výstavbu parkovacího domu v areálu ZZN a dokonce Rada města již narychlo zadala Odboru rozvoje vypracovat projektovou přípravu.

Českobroďák SNK souhlasí se stavbou parkovacího domu v blízkosti nádraží (i když jsme měli na mysli místo podstatně bližší k nádraží). Jsme rádi, že se konečně plánuje projekt, který by mohl vyřešit problémy s parkováním na léta dopředu. Jen se bojíme, aby věc nebyla ušita horkou jehlou před volbami, bez hlubších koncepčních kroků. Jedná se přeci jenom o finančně nákladnou záležitost.

Bohužel jsme zjistili, že tato věc nebyla konzultována s odborníky z komise pro územní rozvoj a stavebnictví či ve finančním výboru. Ostatní zastupitelé města se o tom dozvídají z facebooku. Předpokládáme, že není vyhotovena či aktualizována územní studie, která by řešila budoucí uspořádání stávajících a nových objektů v areálu ZZN se zakreslením plánovaného parkovacího domu. Jaké budou pořizovací, případně provozní náklady? Nezatíží parkovací dům v areálu ZZN již tak problémovou křižovatku u nádraží, půjde z areálu ZZN v dopravní špičce jednoduše vyjet? Pro kolik vozidel bude dům a kolik se bude platit za parkování? Je umístění domu v areálu ZZN vhodné a bude řidiči vůbec využíván nebo budou raději parkovat nadále na Škvárovně? Je zapotřebí celou věc řešit v kontextu dalších dopravních opatření… samotné postavení parkovacího domu situaci s parkováním ve městě nevyřeší. A co parkovací dům u sídliště, bude následovat? Nechceme házet klacky pod nohy dobrému záměru a věříme, že to není opět jen „naoko“.